Tuesday, April 28, 2009

Apabila mencari...

Salam semua,
Ape khabar, harap2 semua sehat2 insyAllah =)
Saya mintak maaf banyak2 kerna kurang aktif sejak kebelakangan ni kerana sibuk membuat simulasi dan perkiraan kerana hari perkahwinan saya semakin hampir. Agak kalut juga, walaupun persediaan telah saya buat seawal tahun lepas lagi tapi nak buat macamane, kadang2 bende2 kecik yang kita tak perasan tu laa sebenarnye boleh menyumbang kepada kepeningan. 

Itu cerita kahwin, ni cerita kerja plaks.. hehe, biasalah kerja kat kilang ni manjang tak pernah habes.Biasalah jadi kuli a.k.a machai orang, so setiap hari kerja makin ditambah, lepas tu dengan takde sekelumit rasa bersalah boleh tanya kita "itsu owarimasu ka?" - "bila boleh siap ?" , walhal di pertengahan kerja tu, dia lah juga yang mengacau kita untuk membuat kerja dia, atau di kacau kita untuk buat kerja2 yang kononye dia nak cepat. Itu saya tak kisah le lagi, yang saya kisah bila dia tanye, "Faizal, nani wo yatteru?" - "Faizal ape awak buat sekarang?" ... saya rasa macam nak gostan dalam 2 meter, pastu saya lari dalam 5 langkah, saya padukan segala tenaga saya kat kaki kiri lepas tu saya melonjak ke udara, agak2 saya dah lonjak sampai ke aras bahu dia, saya akan melibas kaki kanan saya sekuat hati, tujukan kat tengkuk dia supaya dia lumpuh suku badan. oops ni adalah imaginasi saya semata2 .hihi.. tiap2 hari dia harap saya buat OT, memang ikut hati nak buat.. tapi .. kita sambung ke perenggan seterusnya

ni cerita lepas waktu kerja plaks.. sekarang saya dalam misi mencari rumah yang agak selesa dalam bajet yang tak terlalu mahal untuk didiami, jadi al maklumlah, kalau tiap2 hari kene OT, macamane lah saya nak cari rumah..takkan le masa gelap gulita saya nak mencari rumah..ye tak?.. kadang2 saya terpaksa buat muka skodong untuk balik, kerana sebelum balik memang dah jadik adab saya akan jumpa dia dan akap ucap
 
"sakki ni shitsurei shimasu" - "saya balik dahulu"

kadang2 tu dia akan tarik muka poyo sambil mengangkat tangan kanan dia dan melihat jam..

"are! mou kaerimasu ka?" - "errk! dah nak balik dah?"

saya jawab balik
"hai sou desu, ima iie sagashittemasu, sumimasen ga, onegai shimasu" - "ya, betul. sekarang saya tengah carik rumah, saya mintak maaf, harap memahami".

haaa sampai camtu sekalii.. kalau situasi macam ni berlaku, lantas fikiran saya akan me"rewind" balik imaginasi yang saya terangkan secara terperinci tadi. berbalik kepada cerita carik rumah tu.. puasa laa saya ronda2 kawasan ayer keroh ni, rumah nyer agak murah, tapi kelura lingkungan bajet, jadi saya terpaksa cari dia kawasan bukit katil.. banyak rumah kosong tapi tiada no telefon utk dihubungi.. dan Alhamdulillah saya dapat satu rumah di bukit Cheng.. inipun nak dijadikan cerita, kenalan semasa kerja saya punya rumah.. beliau sanggup menyewakan kepada saya kepada rate yang amat2 berpatutan. tetapi ada masalah.. rumah tu agak jauh dan di tingakt atas takde grille.. sekarang ni saya terpaksa mencari orang2 yang bley buat grille ni..
harap2 ade lah yang boleh buat dengan harga yang munasabah, jika rumah tu tidak dipasang grille, saya tak akan menyewa disitu dan terpaksa meneruskan misi cari rumah di tempat2 yang lain. hari ni saya ade panggil 3 company yang berbeza2 untuk melihat rumah tersebut dan buat quotation. lantak lah kome nak bercakor dalam rumah tu huhuhu.. segala cost grille tu owner rumah akan tanggung ..tapi kalau dah mahal sangat dia pun tak mampu nak tanggung.. heheh.. jadi harap2 costing  tu dia bley tanggung laa ..kalau tak kene carik le lagi rumahnye..

tu dah habis cerita carik rumah ...ni cerita bile sampai rumah plak.. kalau carik2 rumah tu selalu melarut sampai pukul 8 gitu, balik mandi2 dah penat.. hehe bukak pc nak sambung buat design kad kawen saya yang tak siap2 lagi ni.. semalam sempat buat map..tu pun jalan je.. blom letak landmark dan nama tempat... malam ni saya akan ganbatte untuk buat tu.. aaaa dah seminggu lebih tak layan winning eleven heheh.. sekarang saya masih dalam fasa menyesuaikan diri lagi.. sebab saya sekarang tumpang rumah kawan baik saya masa sekolah.. selepas pindah rumah sendiri nanti insyAllah saya akan aktif blogging balik insyAllah..

Ahad lepas saya diamanahkan oleh kawan kolej saya Jojo untuk mengambil gambar beliau untuk majlis perkahwinannya.. saya sebagai jurugambar "backup" je hehehe, banyak gambar2 candid yang saya tangkap, saya masih perlu berlatih untuk mengambil gambar majlis2 keramaian, kerana saya tidak berpuas hati dengan gambar2 yang saya tangkap tempoh hari, insyAllah saya akan membuat entri khas untuk gambar tersebut selepas saya "touch up" sket.. saya tak suka menggunakan post-processing sebenarnya untuk gambar2 saya, saya suka gambar yang asli tanpa di sunting menggunakan ape2 applikasi ataupun perisian ubahsuaian imej. ape2pun tahniah dan selamat pengantin baru saya ucapkan kepada Jojo dan Kak Gee .. heheh semuga ke anak cucu insyAllah =)

*** Tak sabonye nak kawen! uhhuhuhu***

8 comments:

Anonymous said...

byk sgt tgk katun arrr...
cian bos lumpuh suku badan nti...
wahwahwahwhawahhwahhwahhh..
pdn muke bos...

cian en.bisz kene cr umah lg...
uwaaaaaaaa lbat ny bende2 ni sumer nk settle...

miss B

Biszign said...

hihihii, naseb baik tak tulis "bertukar menjadi suria perkasa hitam!" huhuhuhuhu

padan muke dia lumpuh suku badan... biar lumpuh telinga dia takley gerak2 huhuhuhu

tu laa harap2 tak yah cari rumah lagi...buhsan !!!!

pajil said...

bes gle imagine blasah bos...
aku siap imagine bos ko mengelitik sblum lumpuh suku badan(telinga die mesti leh gerah sblm lumpuh kan)
pas nie pakai telinga kuali...

berusaha beb...

Biszign said...

hahahah, kalau ko ...ko nak imagine blasah sape ek? huhuhuuh, kalau thomas, mau ko kene hempap ngan dia huhuuhhu... telinga dia statik gak sebelum lumpuh... tu laa aku bajet telinga dia lumpuh gak sebab tak ley gerak2... aaa ke memang tak lumpuh... aa konpius aku hahahahah..

aku tgh berusaha laa ni! nak kaweeen! hahaha bro ko bile nak kawen... kezen ko dah selamat dah..

ibu_uwais_ameenah said...

wah wah wah... adik akak!! sangat eksaited mau kawin yer!! welcome to the club dude!!

psstt: tau sheffa kawin?? rasa bln ni kot!! x jemput akak pun!! =(

Biszign said...

huhuhuuh , tu laa eksaited ni uhhuhu, tgh enjoy the moments ... rase nervous2 nak kawen gitu hahahah...

tatau plak citer sheffa nak kawen... apai takde jumpe2 or contact2 bebudak ni... tgh sebok ngan dunia sendri lagi skang ni hehehe, nanti bile dah stabil emosi, n nak bagi2 kad kawen nanti apai try tanye2 diorang =)

lin_efi said...

hihihi ayat last ko jek yg aku nk komen..

sabar le nk kawen x lama lg dah.. syok la kawen x byk buang duit dah..

Biszign said...

hahahah thnx sis..

memang dah tak sabo dah huhuhuhu =p